منتدى طلاب كلية التجارة بدمنهور
أهلا ومرحبا بكم معنا في منتدى طلاب كلية التجارة بدمنهور
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط على زر التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا كنت عضو في المنتدى فتكرم بالضغط على زر الدخول وتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
أهلا ومرحبا بكم معنا في منتدى طلاب كلية التجارة بدمنهور
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط على زر التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا كنت عضو في المنتدى فتكرم بالضغط على زر الدخول وتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحباً بك يا زائر - ونرحب بالعضو الجديد Yasmina

الرئيسيةالبوابةالأحداثالمنشوراتأحدث الصورالتسجيلدخول
تاريخ/ساعة اليوم : الخميس 02 مايو 2024, 11:12 pm

يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)

sokr7oda
انين الصمت
the best girl
EZEL
همسة عتاب
future flower
الفارس
أمير بكلمتى
بسمة أمل
عيناك بصرى
14 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى
العمل/الترفيه : النت
المزاج : شايفه الحياه متزوقه... مزاجى حلو مروقه
الجامعة : جامعة دمنهور
الكلية : كلية التجارة
الفرقة : الرابعة
الشعبة : محاسبه
المحافظة : البحيرة
المدينة : دمنهور
يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 800341355

يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Empty
مُساهمةموضوع: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 28 يوليو 2010, 2:06 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

السلام عليكم

نقلت لكم اليوميات دى من موقع تانى عشان لقيتها دمها خفيف و لذيذه جدا
هى يوميات اتنين مخطوبين "عمر و ساره" و هاكتبهالكم على حلقات لو عجبتكم ان شاء الله
<عايزين ردود بقى >[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

الحلقه الاولى:

كلما تحدثني أمي عن زواج أحد الأقارب
أو القريبات وعن الجهاز الكبير الذي رأته عند فرش المنزل الجديد تثور
ثائرتي وأصاب بالحموضة من شدة الغيظ, فوالديّ قد أصرا على توفير نصف مرتبي
من أجل ذلك الزوج الذي قد يأتي يوما أو لا يأتي.

ولكن ما دخلي أنا بكل هذا؟ إذا
أرادوا أن يزوجوني فليدفعوا هم وليس أنا. لماذا لا يسمح لي بالتصرف بالمرتب
كيفما أشاء. أنا مثلا أريد التوفير لشراء سيارة في خلال خمس سنوات.
وكبداية أريد أموالا لتعلم القيادة والحصول على الرخصة، وكذلك أريد إكمال
دراساتي العليا. أنا أريد نصف المرتب الذي يِؤخذ مني "غصبا واقتدارا". ثم
من هذا الذي يستحق أن أحرم من نصف مرتبي بسببه. حاجة تغيظ!

أنا لن أصرف قرشا برغبتي على شخص لا أعرفه يدخل في حياتي فجأة متوقعا أن أصبح خادمه المطيع, "بلا جواز بلا نيلة!!!"

[size=16]ساره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحسدني أختي لكوني رجلا أستطيع أن أختار لنفسي وأن أقرر متى أتزوج، في حين أنها كفتاة تضطر لانتظار الفارس المنتظر وليس بيدها حيلة

ولكنها لا تدري كم الأعباء الملقاة على كاهلي لكي أفكر في
الزواج. بالتأكيد أحلم أن أمسك يوما ما بيد فتاة –هي زوجتي- ونسير على
الكورنيش وهي تتسلى بأكل الترمس الذي يزيد بطنها المنتفخ من الحمل انتفاخا.

ولكن من أين لي بالمال الذي يجعلني أتقدم لخطبة أي فتاة؟
وكذلك فإني لا أريد أي فتاة.. كيف أعرف أن هذه الفتاة التي سأتقدم لها
ستكون مريحة في صحبتها؟ فبالرغم من صغر سني واشتياقي إلى متع الزواج
المعروفة, فإني أدرك تماما أنه بعد أيام قلائل سيكون ما يهمني أكثر هو طيبة
زوجتي وخفة دمها واستمتاعي بحديثها. فأنا أعرف أصدقاء قد تزوجوا وكانوا
يتصلون بالشلة قبل مرور الأسبوع الأول على زواجهم, وذلك لأنهم قد شعروا
بالملل. ملل!!! وهم مازالوا في بداية البداية, إذاً ماذا سيفعلون بعد عام
أو عامين؟ "بلا جواز بلا نيلة!!!"

ولكن من أين لي بالمال الذي يجعلني أتقدم لخطبة أي فتاة؟
وكذلك فإني لا أريد أي فتاة.. كيف أعرف أن هذه الفتاة التي سأتقدم لها
ستكون مريحة في صحبتها؟ فبالرغم من صغر سني واشتياقي إلى متع الزواج
المعروفة, فإني أدرك تماما أنه بعد أيام قلائل سيكون ما يهمني أكثر هو طيبة
زوجتي وخفة دمها واستمتاعي بحديثها. فأنا أعرف أصدقاء قد تزوجوا وكانوا
يتصلون بالشلة قبل مرور الأسبوع الأول على زواجهم, وذلك لأنهم قد شعروا
بالملل. ملل!!! وهم مازالوا في بداية البداية, إذاً ماذا سيفعلون بعد عام
أو عامين؟ "بلا جواز بلا نيلة!!!"

عمر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منذ أسبوع ألمحت لي أمي بأن إحدى
صديقاتها لديها ابن يكبرني بثلاث سنوات, يعمل كمهندس كمبيوتر في إحدى
الشركات الخاصة. وهي تعرف أنه شاب مؤدب ووسيم وسيزورنا هو وأهله ليشربوا
معنا الشاي يوم الخميس القادم.

كنت أظن أني سأثور ولن أرضى بفكرة
الزواج الآن. فأنا أريد أن أبني مستقبلي, فهذا ليس فعلا يقتصر على الرجال
فقط, ولكن لا أدري ما الذي أسكتني؟ لعله الفضول لمقابلة شخص يريد الزواج
بي. لا أدري

اتصلت بصديقتي المقربة وأخبرتها،
فضحكت ودعت لي بالتوفيق وأكدت عليّ أن أصلي صلاة الاستخارة, ففعلت بمجرد أن
أنهيت مكالمتي معها. وظللت في حالة قلق طوال الأسبوع وكنت أبكي يوميا في
التليفون وأنا أحدث صديقتي وأنا أتخيل قصصا مأساوية إذا لم يعجبني العريس
وأجبرني والدي على الزواج منه، وكيف سأعيش في بؤس، وكانت صديقتي تضحك مني
وتقول إني أستبق الأحداث، وإني "نكدية"، ولكن القلق كان يؤلم قلبي، ومر
الأسبوع سريعا. واليوم هو الخميس المنتظر.. وربنا يستر

ساره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منذ شهر أخبرتني أمي عن صديقة معها في العمل عندها فتاة
جميلة تصغرني بثلاثة أعوام, وهي تعمل في إحدى الشركات. ووالدها رجل طيب
ومحترم. فأخبرتها بأني لا أملك حاليا ما يعينني على مصاريف الزواج، وأن كل
ما ادخرته خلال سنين عملي هو سبعة ألاف جنيه . طمأنتني أمي وأخبرتني بأن
والدي سيساعدني، وأن هذه هي سنة الحياة. فجدي كذلك قد ساعد أبي عندما تزوج
من أمي وعاشا أولى سنوات زواجهما في إحدى الغرف ببيت جدي الواسع إلى أن
وسّع الله على أبي واشترى هذه الشقة.

ولكني لم أكن أريد العيش في بيت والدي, وكان رد أمي أن
أمامي الحل في أخذ شقة إيجار جديد. ولما كنت أشعر بالاكتئاب منذ فترة
لشعوري بالعجز عن الزواج في وقت قريب, فقد استمعت لحديث أمي المتفائل
ووعودها بمساعدة أبي الأسطورية. وتوكلت على الله وصليت الاستخارة. واتفقنا
على مقابلة العروس في بيت أهلها يوم الخميس القادم, وكاد التوتر يقتلني,
فقد خشيت أن لا تعجبني العروس, وكم سيكون الموقف وقتها محرجا عندما أرفضها
بعد أن ذهبنا إلى بيتهم!! ربنا يستر

عمر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] يارب الموضوع يعجبكو[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/size]

كاتب الموضوعرسالة
sokr7oda
المدير العام
المدير العام

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 04 سبتمبر 2010, 4:56 pm

كده الموضوع اتطور

وحيكون فيها خلع باين
هههههههههههههههههه

بس حلقتين جامدين يا شيمو

شكرا لمجهودك

ومنتظرين الباقى

future flower
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
future flower

انثى
العمل/الترفيه : القراءه
المزاج : تمام الحمد لله
الفرقة : الثالثة
الشعبة : شعبة عامة

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأحد 05 سبتمبر 2010, 12:32 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ربنا يهديهم بجد عند على الفاضى
تسلم ايدك ياقمر
وفى انتظار باقى الحلقات
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 8:52 pm

السلام عليكم

الحلقة الثامنة عشر:

لا أعرف حتى الآن كيف وصلت بيت والدى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] أكيد كان كل الشارع بيتفرج على [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !!وسواق التاكسى اللى ركبت معاه كان رجل عجوز وطيب أخذ يهدأ فى وهو يرانى أبكى بحرقة دون أن يعلم بما حدث[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].... ولكن واضح أن شكلى كان فى منتهى التعب والبهدلة .... .كده برضه يا عمر أهون عليك أسيب البيت وحتى لا يكلف نفسه أن يبقينى أو يتحايل على[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ... .الله يسامحك !! واضح ان الحب اللى كان بيقول لى عليه كله كلام فى كلام[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .... خلاص أنا كمان لى أهل ياخدوا لى حقى علشان يعرف قيمتى !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ

حتى الآن لا أستطيع تصديق ما حدث سارة تسيب البيت[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ وليه ده كله ؟ انا مش شايف انى غلطت فى حاجة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! هى اللى قعدت تصرخ زى المجانين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وتذلنى كل دقيقة انها بتساعدنى فى البيت دى حاجة خلاص تجنن مش قادر استحمل الذل ده بعد كده لا وكمان تبيعنى وتختار الشغل وتسيب البيت وفاكرانى حاجرى وراها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] لا خليها ولما تعرف قيمة بيتها وزوجها ح ترجع لوحدها وغصب عنها كمان !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

عندما وصلت لباب بيت والدى أحسست أنى أفقت من نوبة الجنون التى كانت تتملكنى وكأن انسانة أخرى هى التى كانت تتحدث وتصرخ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] . أحسست أنى هدأت وأفقت وترددت هل أضرب الجرس أم لا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! معقول طيب أرجع ؟ وحيبقى شكلى ايه امام عمر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ طيب ازاى ح أحكى لماما وبابا وأخواتى والدنيا كلها مشاكلى مع عمر بهذه البساطة ؟ بس هو باعنى وغروره منعه انه حتى ينده على !! وانهمرت دموعى ثانية عندما تذكرت هذا ورننت الجرس[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ....وصرخت أمى عندما رأتنى فى هذا الحال المرعب شاحبة منهكة عيناى مصبوغة بلون الدم ووجهى متورم من كثرة البكاء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- ايه يا سارة يا حبيبتى مالك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ فيه حاجة حصلت للبيبى ؟

- فقلت فى سرى هو كل الناس بتسأل على البيبى وانا اتحرق[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ ولم أستطع الرد ودخلت البيت وارتميت على أقرب كرسى وجاء أبى واحتضننى وهو يقرأ على رأسى آيات من القرآن ويهدهدنى كالطفلة الصغيرة .....اه لو يعامل كل رجل زوجته كأنها ابنته لعاشت النساء فى الجنة !! وكأنه علم ما بى بدون أن يسأل فأمر أمى أن تأخذنى غرفتى القديمة لأستريح ....هكذا بدون أن يسألنى سؤال واحد بعكس أمى التى انهالت على أسئلة من ساعة ما دخلت الشقة .....

ودخلت غرفتى القديمة وأحسست بغربة أول ما دخلتها وللحظة شعرت ببرودة شملتنى واشتقت لدفء شقتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]......كيف أشعر هكذا وهذه هى غرفتى التى ضمتنى لأكثر من عشرين عاما سبحان الله !! وأفقت على صراخ أمى لى :

- ياسارة وقعتى قلبى قولى ايه اللى حصل ؟ انتى اتخانقتى انتى وعمر ؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- ايوة يا ماما وسبت له البيت !![ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فدقت على صدرها بجزع وقالت لى :ليه كده يا بنتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ !! هو فيه واحدة عاقلة تعمل كده ؟ طيب انا متجوزة أبوكى من 25 سنة عمرك شفتينى سبت له البيت ومشيت ؟ هو ده اللى انا عملتهولك ؟

- فوجئت بموقف أمى المهاجم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وكنت أتخيل أنها ستصب جام غضبها على عمر واضطررت أن أحكى لها كل شىء وانتظرت رد فعلها فسكتت طويلا وردت على بهدوء :

- عاوزة رأيى انتوا الاتنين غلطانين وانتى غلطانة اكتر ![ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!

- فرددت بغضب : ليه بقى يبقى انا عاملة حادثة وبأموت وييجى يزعق لى ويهددنى كمان !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- اهدى يا سارة يا حبيبتى انا ح أقول لك انتى غلطانة ليه اولا علشان سيبتى بيتك وثانيا لأنك من أول الحمل وانتى عصبية جدا ومش بتطيقى كلمة واحدة فكبرتى الموضوع بدون داعى انا عارفة ان ده غصب عنك بس لازم تهدى شوية وكمان انك كل شوية تقولى له باساعدك باساعدك ودى حاجة تجرح كرامة أى راجل فعند معاكى هو كمان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

- ياسلام يعنى طلعت انا اللى غلطانة وعمر باشا هو الغلبان المظلوم !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- لا يا ستى هو كمان غلطان انه عند معاكى وانه سابك تنزلى وانتى زعلانة كده بس انا مش عاوزة أتدخل علشان ما أكبرش الموضوع اقعدى ارتاحى شوية وبعدين ارجعى بيتك علشان الموضوع ما يكبرش ....

- فنظرت لها بذهول : ايه أرجع بيتى كمان ؟!! انتى اللى بتقولى كده ياماما ؟!! يعنى عاوزانى أرجعله وكرامتى تتبهدل أكتر من كده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ طيب أروح فين يا ربى انتو كمان مش عاوزنى فى بيت أبويا ؟!!

- فنظرت الى أمى باشفاق وكأنها تنظر الى مجنونة وقالت لى بحنان : طيب يا حببيتى ارتاحى شوية وربنا يحلها من عنده ان شاء الله[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- وارتميت فى حضنها وبكيت مرة أخرى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..........

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ

البيت وحش أوى من غير سارة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! .....أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ليه كل ده ؟ طيب أتصل بيها ؟ لا مش ممكن دى جرحتنى وباعتنى فى لحظة !! وكل شوية تمن على انها بتساعدنى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! أنا مش عارف ايه اللى جرى بس ..... طيب أروح لها بيت والدها ؟ لا ده كده تبقى هى اللى غلطت فى وأهانتنى وكمان أروح أصالحها ؟ ده أنا ماأقدرش أبص فى عينيها تانى !! خلاص هى اللى سابت البيت يبقى هى اللى ترجع له لوحدها !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ

استيقظت من نومى المتقطع لأشعر أنى لم أنم....... وانما كنت أحارب من أحلامى المزعجة التى رأيتها.... وأول ما استيقظت نظرت على الموبيل لأرى هل عمر اتصل بى أم لا ؟ وحزنت عندما لم يحاول الاتصال ولا أرسل حتى رسالة اعتذار[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! ما أصعب أن يجرح الرجل كرامة حبيبته والاصعب انتظارها حتى يرد لها كرامتها !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ماذا أفعل الآن ؟ ماذا لو لم يأتى عمر لصلحى ؟ هل سأعود وحدى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟! لا يمكن ......أخيرا عرفت ماما لم تكن تترك البيت مهما زعلت مع والدى كى لا تضع نفسها فى موقفى المحرج !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وخرجت الى الصالة لأجد جميع أفراد أسرتى ينظرون الى باشفاق وخجلت من موقفى وحاول أبى التسرية عنى ومداعبتى ولكنى سمعت صوت أمى عاليا تتحدث تلفونيا فى الصالون فدخلت عليها كالسهم وظننتها تتشاجر مع عمر وياليتها فعلت فقد وجدتها تتحدث مع حماتى !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ياللكارثة انقلب الموضوع لحرائق بالطبع !! واضح ان حماتى تسدد كلمات نارية لأمى وانها كالمعتاد تلقى اللوم على[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! كده يا عمر لحقت قلت لها ؟!! طيب ما انا كمان قلت لماما اشمعنى هو يعنى اللى حيطلع عاقل ؟ وأخيرا ألقت أمى السماعة بعنف وهى تغلى من الغضب وتقول[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] :

انا غلطانة اللى كلمتها علشان تهدى الموضوع دى عاوزة تخرب البيت وخلاص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] قال وبتقول عليكى انك متدلعة ومش مهتمة ببيتك ولا جوزك !! قال وانا اللى كنت بأقول لك اخزى الشيطان وارجعى بيتك طيب لو البيه ابنها ماجاش يصالحك ويبوس على راسك كمان عمره ما حيشوفك تانى وحيشوف شغله معايا انا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! -

هو عمر اللى اشتكى لها منى ولا انتى اللى قلتى لها ياماما ؟

- لا يا ستى انا اللى قلت لها .......هو ما قالش حاجة !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فرددت بندم وانا اغالب البكاء : ربنا يخليكى ياماما !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 8:54 pm

السلام عليكم

الحلقة التاسعه عشر:

وأخيرا دخلت بيتى وكأنى تركته من عشر سنين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! شعور رائع بالدفء غمرنى عندما أحاطتنى أركانه .....كم كنت غريبة خارجه!! لن أتركه ثانية ان شاء الله ...والتفت الى عمر وأنا أتوقع خناقة طويلة أو أوامر لا حصر لها لأنه لم ينطق بكلمة فى السيارة طوال الطريق وشكله ينذر بعاصفة لا حدود لها ....ونظرت له صامتة أنتظر ما سيقوله ...

..وانتظرت طويلا حتى رفع رأسه لى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]أخيرا وقال لى جملة واحدة بحزم رهيب: (أنا مش ح أسمح باللى حصل ده انه يتكرر تانى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]! ولو مش عاوزة تسمعى كلامى بعد كده فى أى موضوع يبقى مفيش لازمة نكمل مع بعض[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!)

ثم تركنى ودخل غرفته الصغيرة التى تحتوى على سريره القديم وهو شاب ولم يدخل غرفة نومنا !!وذهلت من عبارته لقاسية وارتجفت من القلق[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] لم أتخيله غاضبا الى هذا الحد !! لقد اعتدت منه على الغضب ثم الصفاء السريع ثم يبادر هو لصلحى حتى لو كنت مخطئة !! لقد اعتدت على حنانه حتى تماديت فى عنادى والآن أدفع الثمن !!

لم أجرؤ ان أدخل وراءه وأناقشه وتركته ليهدأ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....... ودخلت غرفة نومى وحاولت النوم قليلا ولم أستطع فالغرفة بدونه كأنها غرفة فى الاسكيمو !! عرفت الآن لماذا جعل الله الهجر فى المضاجع وسيلة لتأديب الزوجة !!

ومرت أيام ونحن على هذا الحال لا يكلمنى الا كلمات معدودة ولا ينظر الى عينى وهو يحادثنى آه ما أقساه من عقاب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! وحاولت مرارا أن أفتح معه الموضوع لأشعره أنى أخطأت وانى كنت متوترة من الحمل وانى لن أفشى أسرارنا ثانية أبدا.. بلا جدوى !! كان لا يسمع ويجعلنى أصمت بحزم واضح !! حاولت اثناءه عن النوم فى غرفة أخرى بلا فائدة !! وكان يعود يجدنى متزينة ومتعطرة ولكن كأنى ألبس طاقية الاخفاء !! ماذا أفعل ياربى ؟

ومازاد المشكلة ان ماما زعلانة منى انى رجعت منزلى دون أن أجعلها ترد لى حقى وتقتل لى عمر وأمه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! وطبعا حماتى لا تتصل أبدا وشعرت انها هى الأخرى زعلانة من عمر ومنى طبعا !! يعنى احنا كده كلنا عاوزين مجلس الأمن يصالحنا مع بعض !!

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــ

لابد أن تعلم سارة انى لا أقبل ان تستهين بى ولابد أن تسمع كلامى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!! الظاهر انى دلعتها كتير وهى اتعودت على كده !! لابد من وقفة حتى تستقيم الأمور !! بس كده انا حاسس انى بأقسو عليها جدا !! لا والله لا يمكن تكون قسوة فالرسول صلى الله عليه وسلم اعتزل زوجاته فى المسجد عندما أثقلوا عليه فى أمور الغيرة والاختلافات الصغيرة حتى عادوا الى سابق عهدهم ....بس هى صعبانة على جدا ووحشانى جدا جدا ....لا اجمد ياعمر باشا وكمل دور سى السيد واستحمل النوم على السرير السفارى الجبارذو المرتبة الفولاذية لحد ما ربنا يسهل !!!

عمر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ

طيب الشغل وأخدت أجازة منه ! وكلام وبأحاول أكلمه ! أعمل ايه تانى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟! الظاهر انى غلطت لما صالحته خلاص هو حر انا عملت اللى على ....... عاوز يزعل براحته بقى !!

بس هو حبيبى برضه وبافتكر لما بأكون أنا زعلانة منه بيعمل ايه علشان يصالحنى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....يبقى انا ماأتعبش نفسى شوية علشان أصالح حبيب عمرى؟ امال أتعب نفسى علشان مين ؟ طيب أعمل ايه ؟ واخذت أفكر وانا ألعب على الكومبيوتر لقطع الوقت حتى يأتى عمر ....

ووقعت عينى على الطابعة وأنا ألعب[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]... وفكرت أن أكتب له جواب اعتذار وأشرح فيه مشاعرى له ....ولكنى وجدت فكرة أفضل....
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

أخذت أكتب كلمة أنا آسفة بكل اللغات التى أعرفها : آسفة بالعربى وسورى بالانجليزى وباردون بالفرنساوى و ايوووة حقك علينا يا جدع بالاسكندرانى ومعلهش بالصعيدى !!

وأخذت أطبع من هذه العبارات الكثير[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وطبعا لم أنسى أن أكتب عبارات جميلة مثل (والله العظيم باحبك !) ( ما كنتش أعرف انك قاسى كده!! ) (طيب أهون عليك ؟)

وكتبت لوحتين كبيرتين علقت واحدة على باب حجرة نومه الصغيرة التى أكرهها وكتبت عليها "ممنوع الدخول [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!! "والاخرى على باب غرفة نومنا معا وكتبت عليها "الاتجاه اجبارى !"

وأخذت أعلق كل هذه الأوراق فى كل مكان .....أكيد حيقول على مجنونة لما يشوف المهرجان ده كله........ بس يمكن الجنان يصلح الشرخ اللى حصل بيننا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

وانتظرت عمر طويلا حتى جاء أخيرا وطبعا ذهل من دار النشر اللى أنا عاملاها فى البيت !! ونظر الى وابتسم ابتسامة عريضة لم أرها من أيام طويلة !! فجريت اليه وتعلقت برقبته كالطفلة الصغيرة وهمست فى أذنه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]( مش ح اعمل كده تانى ...أنا ماأقدرش أعيش وانت زعلان منى كده !!) وطبعا ضمنى اليه وقد زال كل غضبه وجلسنا وقال أخيرا وهو يبتسم :

- انتى حتفضلى مجنونة كده على طول ؟ كل ده عملتيه علشان تصالحينى ؟ تعبتى نفسك يابنتى !!

- يعنى انت مش زعلان منى مش كده ؟

- أنا مقدرش أزعل منك خلاص ...بس لسه فيه نقطة صغيرة ....موضوع الشغل ده انا مش ح أرجع فى كلامى فيه .أنا لا يمكن أعرضك للخطر انتى وابنى تانى ...انتو الاتنين أغلى حاجة عندى اتفقنا ؟

- وهممت بالاعتراض ولكنى لم أستطع وقلت على مضض[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]: حاضر بس أنا ما اتعودتش على قعدة البيت يا عمر بجد ح أموت من الملل وبعدين حنلاحق على مصاريفنا منين يا حبيبى ؟

- بصى أنا فكرت فى حل يريحنا كلنا .. بس ادعى ربنا انه يحصل ......فيه واحد عندنا فى الشركة كل شغله انه يرد على العملاء من خلال الايميلات وانه يجرى أبحاث على النت ليحصل على أفضل عروض للشركة من خلال مقارنة مواقع الشركات الثانية بشركتنا .....يعنى كل شغله على الانترنت وكتير ماكانش بييجى ويبعت التقارير دى من البيت .......لأنه بيؤدى المطلوب منه وخلاص لأن وجوده فى الشركة غير ضرورى.....فهو الأيام دى جاى له عقد عمل فى الخليج وبيفكر جديا انه يوافق عليه .....فلو ده حصل ح أحاول أقنع المدير انه يسلم الشغل ده ليكى تعمليه من البيت ......وح أقنعه انك ولا بيل جيتس فى زمانه ......هو صحيح راتبها أقل من مرتبك القديم ......بس ح تترحمى من بهدلة المواصلات ....قولتى ايه ؟ أقول له ولا انتى مش موافقة ؟

- فرددت بفرح كبير[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] : مش موافقة ؟ دى وظيفة تجنن!! بس يارب صاحبك يسافر والمدير

بتاعك يوافق....بس مين ح يعلمنى الحواديت دى كلها انا بأعرف أشتغل على الكومبيوتر والنت كويس بس ما أعرفش العملاء والمنافسين والأفلام دى ؟ مين اللى ح يعلمنى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

انا ياحبيبة قلبى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]........

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 8:58 pm

السلام عليكم

الحلقة العشرون:

بدت صالة منزلنا المتواضع مثل ساحة القتال[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......ولكنه قتال من نوع خاص هذه المرة !! بدأ بنظرات نارية من حماتى لى .... وأعقبها مصمصة للشفتين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]مدعمة بأسلحة دمار شامل من كلمات موجهة لى تحرق الدم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]...لأن عمر صالحنى ولم يستمع اليها !! وعلى الجانب الآخر من الجبهة كانت أمى تحمل الرايةوتوجه مدافعها الرشاشة الى عمر هذه المرة لأنه تجرأ وأغضب القطة الوديعة مغمضة العينين اللى هى أنا !!

وكدت أبكى فى لحظات كثيرة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......وكاد عمر ينفعل فى أوقات أكثر ولكننا أخذنا عهد على أنفسنا قبل أن نعزم الأسرتين على العشاء ...أننا نبتغى رضا الله من رضاهم وسنستحمل أى كلمة أو غضب من أحد الطرفين حتى نمتص شحنة الانفعال التى تسكن الصدور وتعود الأمور الى طبيعتها الأولى .....

وكنت عندما أرى الأمور ستشتعل بين ماما وحماتى أبادر عن الحديث عن البيبى وكيف أن الحمل متعب جدا وأنى أنام كثيرا جدا ولا أطيق الأكل .......ولكن للأسف كان هذا يأتى بنتيجة عكسية بالطبع مع حماتى لأنى باتدلع على ابنها ....فيغمزنى عمر عندما ينقلب وجه أمه من كلامى وكأنه يقول لى
( جيتى تكحليها عميتيها[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !!)

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ياااااااساتر أخيرا عدت السهرة على خير.. دى ولا مفاوضات اسرائيل !! بس كنا يعنى حنعمل ايه ؟ حنسيبهم زعلانين مننا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ المهم انهم نزلوا هاديين وأفضل من الأول ...بعد ما فرغوا كل شحنة النكد والعتاب علينا أنا وسارة .....بس الحمد لله انهم كده راضيين عننا علشان ربنا يرضى عننا ..وأحلى حاجة عجبتنى موقف الرجال(والدى وحمايا ) من الحدوتة أخذوا ركن وقعدوا يلعبوا طاولة وكل واحد ساب مراته تفرغ قنابلها علينا حتى ترتاح !! واضح ان القنابل دى كانت بتنزل على دماغهم هم فحبوا يرتاحوا شوية من النكد !![ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ

ياااااااااااه ده انا نمت كتير اوى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....السهرة امبارح امتصت كل طاقتى فى الاحتمال هم نزلوا من هنا ونمت فورا بدون مقدمات ..... واضح ان عمر نزل الشغل من غير ما يصحينى وتخلى عن فطاره المتين !! موضوع الحمل ده جه على حساب عمر وهو كمان حنين جدا وخايف على انى أتعب نفسى فى اى حاجة وانا طبعا ما صدقت[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! سايقة الدلع على الآخر بأستغل الفرصة لآخر نقطة ....أف دى ريحتها مش حلوة شيلها بسرعة ..... لا مش قادرة أطبخ النهاردة هات أكل معاك ..... سوق بالراحة علشان البيبى .....مزاجى مش رايق عاوزة أخرج حالا ....نفسى فى أم الخلول دلوقتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

والغريبة انه مش متضايق ومحسسنى انى ح أخلف صلاح الدين الأيوبى ولا قطز[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! وعاطفته ناحيتى أصبحت أعمق وأهدأ بيتكلم عنى وكأنى لست فرد واحد بل عائلته كلها .....اللهم اجمعنا سويا على حبك ولا تفرقنا أبدا .....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــ

من ساعة ما سارة سابت الشغل والمصاريف بقت نار ولسه المدير لم يعطى رأى نهائى فى موضوع وظيفة الرد على العملاء من خلال النت ولسه متخوف من الفكرة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....يارب يوافق علشان يحل أزمتنا دى يارب ........وخلاص تعبت من فكرة الاقتراض من والدى ....أمتى بقى أقدر أعتمد على نفسى وما أحتاجش لحد تانى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ يارب افتح لنا أبواب رزقك الحلال وأغننا من حلالك .......

عمر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ

رأيت فكرة مشروع ممتاز على النت ....يطلبون تصميم هندسى لمدينة ألعاب ترفيهية تعليمية للأطفال .....وصاحب أفضل تصميم سيأخذ مكافأة سخية وأيضا سيعين المستشار الهندسى للشركة وهى شركة مقاولات متعددة الجنسيات وراتبها أضعاف ما يتقاضاه عمر[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

......عرضت عليه الفكرة فعجبته جدا وأمضى ساعات على موقع الشركة وهو متحمس جدا لاقترابه من حلمه بالخروج من دوامة عمله الروتينى الى دائرة الابداع التى يتمناها وكان مميز جدا بها فى كليته ولا تتيحها له شركته .....وكان يقضى الساعات يشرح لى أفكار المشروع وأحلامه لو أخذوه هو فى هذه الوظيفة الرائعة وكيف ستتحول حياتنا الى شىء آخر ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وفجأة وجدته فقد حماسه وانكسر ... ولا يتحدث فى الموضوع ولا يدخل الى موقع الشركة وعندما سألته عما حدث ...أجابنى باحباط :

- خلاص يا سارة واضح ان الموضوع ده مش لينا .....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- ليه يابنى التشاؤم ده ؟ ايه اللى حصل ده انت كنت متحمس جدا ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- لما حسبتها لقيت انهم عاوزين تأمين لدخول المشروع حوالى 5 آلاف جنية وكمان انا ح أحتاج معدات تصميم وأدوات ومراجع بمبلغ كبير حنجيب ده كله منين ؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- ياسيدى ربنا يحلها من عنده بس بلاش الاحباط ده كله ......

- فرد بيأس واستسلام : وبعدين ياستى يعنى هم ح يسيبوا كل الناس اللى متقدمين وياخدونى انا ؟ يعنى أنا أزيد ايه عنهم[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟

- فرددت بحماس : انت تزيد عنهم انك عبقرى وحساس وبتشوف الاشياء بمنظور خاص بيك وانت بنفسك ياما قلت لى ان زمايلك ومديرك نفسك قالوا ان تصميماتك عبقرية بس محتاجة تمويل كبير .......وبعدين هو اى واحد من الناس الكبار ابتدأ حياته ازاى ؟ ماهو أكيد كان صغير زيك كده بس عنده ثقة فى موهبته فكبر بيها ...انت مش عارف قيمة نفسك يا باشمهندس ولا ايه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟

- فانتقل الحماس اليه شيئا فشيئا ورد وقال : ياستى ربنا يكرمك بس انا حآجى ايه جنب كل الناس اللى حتقدم دى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ مش معقول ح ياخدونى انا !!

- أهى هى دى محبطات الأعمال اللى الرسول عليه الصلاة والسلام استعاذ منها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....ياسيدى اعمل اللى عليك واجتهد والتوفيق على الله وليس عليك ....وبعدين نسيت سلاح ساحر اسمه الدعاء ؟ يخليك تهزم اى حد قدامك وتنتصر عليه كمان .

- فانتقل اليه الحماس والثقة بنفسه وتلون صوته بالأمل ولمعت عيناه وهو يقول : يعنى انتى شايفة كده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فرددت بسعادة : طبعا انامؤمنة بموهبتك جدا ...يالا توكل على الله وابدأ وابذل كل جهدك ولن يضيعك الله أبدا وبكرة تقول سارة كان عندها حق.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..

- فاحتضننى بسعادة وهو يقول : ربنا يخليكى لى وتفضلى على طول جنبى كده ......ثم أبعدنى عنه عندما تذكر أمرا يؤرقه : طيب والفلوس حنجيبها منين وانتى عارفة والدى خلص كل مدخراته على جوازنا !!

فرددت بثقة فى الله : ما تخافش ربنا ح يحلها من عنده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

وفى الصباح بعد ما ذهب عمر على عمله ذهبت فى مشوار سرى الى الجواهرجى وبعت كل شبكتى وذهبى قبل أن أتزوج ولم أترك الا دبلة زواجى لأن عليها اسم عمر ! يارب المبلغ ده يكفى المشروع أكيد عمر حيرفض فى البداية بس حاأحاول أقنعه بس يارب ما يعملهاش مشكلة !!

وفى طريق عودتى أخذت جزء بسيط من المبلغ واشتريت به لحم ودجاج وخضار وفاكهة يعوضنا عن حياة القحط التى نعيشها منذ تركت عملى ....سأعد لعمر وليمة اليوم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

وعندما دخل عمر البيت وشم رائحة اللحم الشهى ظن انه أخطأ العنوان لأنه ترك البيت وليس به الا معلبات[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! ثم عندما تأكد من العنوان صرخ مثل طرزان وقال:
فى بيتنا لحمة يارجالة !! جبتى منين الممنوعات دى يا مدام [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

فبلعت ريقى وانا اتمتم بالمعوذتين فى سرى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وأخذته لغرفة النوم ليغير ملابسه أولا وهمست له : مش ح أقول لك الا لما تقول لى مبروك الأول ....

- فرد باستخفاف :
مبروك يا ستى انتى حامل تانى ولا ايه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟!!

- يا غلاستك ! لا ياسيدى ح أدخل مشروع كبير اوى مكسبه مضمون جدا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

فرد بغضب : عاوزة تشتغلى تانى ياسارة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فرددت بدلال : لا ياسيدى انت اللى حتشتغل عندى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

فعقد جبينه وتململ : سارة انا تعبان ومش رايق للحواديت دى قولى فيه ايه !

- فبلعت ريقى بصعوبة :طيب أنا ح أقول لك بس اهدأ كده وفكر الأول قبل ما ترد.....بص ياحبيبى انا بعت كل دهبى علشان أوفرلك الفلوس اللى انت محتاجها للمشروع بتاعك.......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فصرخ بعنف وقد تطايرت كلمات الغضب منه : اييييييييييه ؟!! عملتى ايه ؟ ازاى تعملى كده قبل ما تستأذنينى ؟ انتى بتهرجى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

فوضعت يدى على فمه واستحلفته ان يتركنى أشرح له : هو انا عمرى عملت حاجة من غير ما أستأذنك يا عمر ؟ بس دى ما كنتش حتوافق أبدا ! بس كان لازم واحد فينا يتحرك قبل ما الفرصة تضيع مننا .......وانا ياسيدى مش لازمنى الذهب ده فى حاجة دلوقتى وبكرة لما ربنا يفرجها عليك تجيب لى الماظ بداله يا سيدى .......

- فرد بعصبية :
برضه كان لازم تستأذنينى الأول.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....

- حقك على .. أنا آسفة ...بس انا كمان عاوزة حياتنا تتغير وعاوزاك تكبر .......وياسيدى لو كنا جينا من برة مرة لقينا الشقة اتسرقت وفيها كل ذهبى كنا ح نعمل ايه يعنى ؟ مش ح نستعوض الله وخلاص ؟ اعتبره اتسرق ولا ضاع وخلاص.....

- فرد بعناد : بس انا كرامتى ما تسمحش انى آخد فلوس من واحدة ست [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

- فحككت رأسى علامة التفكير : ياااااااربى انا شفت الفيلم ده فين قبل كده[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟؟!! فى أى سينما ؟! ست مين يا بنى ؟ ده أنا مراتك والخير اللى حييجى لك ح ييجى لى أنا كمان وبعدين ماهى السيدة خديجة كانت بتساند الرسول عليه الصلاة والسلام بمالها....انت يعنى أحسن منه ؟!

- فهدأ ولان لمنطقى وقال بانكسار : لا طبعا ....بس دى تضحية كبيرة منك ياسارة وأخاف أخذلك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....

- ولا تضحية ولا حاجة هو احنا لما نبنى حياتنا نبقى بنضحى ؟ وبعدين أنا مؤمنة بموهبتك جدا جدا جدا وعندى يقين ان ربنا ح يكرمك بس انت يالا أبدأ وبلاش كسل......
-فأشرق وجهه بالأمل والحب معا وهو يضمنى اليه ويقول : جميلك ده طوق فى رقبتى ..... ربنا يقدرنى ويوفقنى علشان خاطرك انتى يا حبيبتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]................

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــ

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:01 pm

السلام عليكم

الحلقة الثانية و العشرون:

أخيرا استلمت عملى الجديد[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....بعد طول الحاح من عمر على مديره وبعد ان وافق المدير مقابل تخفيض جزء من الراتب لأنى لن أحضروسأعمل من البيت ..... لكن مش مهم ....عندما أحسب تكاليف المواصلات والشاى والقهوة الخ الخ التى كنت أصرفها فى عملى القديم أجد انى انا الكسبانة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......ولكن العمل ليس سهلا كما كنت أتخيل فهو يتطلب يقظة دائمة ولباقة كبيرة فى طريقة الكتابة والتعامل مع العملاء ....

وكنت أظن انى سأستيقظ كما يحلو لى وأعمل وقت ما أريد[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ...ولكنى أيميلى الذى صنعته خصيصا للعمل مفتوح دائما على ايميل مدير المشروع ليرسل لى الأوامر كل لحظة .....وكان فى البداية يكتب لى فى كلمات مختصرة ماذا أفعل ( أرسلى فاكس العمرانية ولا تنسى كذا وذكريهم بكذا وموعد كذا ) وبعد مرور شهر واحد فقط أصبح يخاطبنى بالكلمات فقط ( فاكس العمرانية ) ثم ينهى المحادثة !! خايفة بعد مرور شهر كمان يرسل لى رموز ( ظ ) يعنى عملاء السلام !! و (ق ) يعنى عملاء المريخ !!

لكنى سعيدة جدا بهذا العمل وقادرة على القيام بأعمال منزلى فى نفس الوقت فأكون بأسلق اللحمة وأنا بابعت الفاكسات وبأقشر البطاطس وأنا بأرسل بالعروض للعملاء[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! وكمان خفف قليلا من ضغط المصروفات علينا .......وخصوصا أن عمر حالته النفسية والمزاجية صعبة جدا بسبب المشروع الذى يصممه !![ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(انا اللى جبت دا كله لنفسي[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]) تدور هذه العبارة دائما فى بالى وأنا أعمل فى التصميم الخاص بالمسابقة ...لماذا أدخلت نفسى فى هذه المشكلة ؟ ماذا لو لم ينجح التصميم ؟ أكون ضيعت ذهب سارة وتحويشة العمربلا جدوى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟

هذه الفكرة عندما أصل لها أكاد أصاب بالجنون وتجعلنى فى غاية العصبية والمسكينة سارة تقابل كل نوبات غضبى وعصبيتى الرهيبة بالهدوء والاحتمال ولا تكاد تمل من التشجيع ولا يتوقف أملها أبدا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ......آه لو أرى الدنيا بنظرتها الطفولية المتفائلة سأفعل المستحيل ....ولكن علمى بظروف التعاملات التجارية تجعلنى أشك فى انهم سيختارونى أنا وسيأخذون أحد الأسماء اللامعة مسبقا .......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عندما أصل لهذه النقطة أكاد أبكى مثل الأطفال وأترك كل العمل وأنزوى وحدى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....ولكن ملاكى الحارس تأتينى لتمسح عنى كل الاكتئاب واليأس وتبث فى روح جديدة خلاقة تجعلنى أعمل من جديد[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ...علمت الآن لماذا كان الرسول صلى الله عليه وسلم يستعيذ من عجز الرجال !! وكنت أتعجب من علاقتها ببقية الدعاء ...ان هذا العجز أصعب من كل شىء ....يارب لا تخذلنى ولا تكلنى الى نفسى طرفة عين .....أنت وكيلى يارب وأعلم انك لن تضيعنى ......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ

(أنا اللى جبت ده كله لنفسى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!) أتذكر هذه العبارة كلما هم عمر بالقاء كوب شاى فى وجهى اذا دخلت عليه وهو يعمل ! أو وصوته يهدر كالرعد عندما يجد الملح ناقص فى الطعام بعض الشىء !! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فأغلى من داخلى ولكنى لا استطيع أن أظهر غضبى منه بل بالعكس أهدئه وأضحك معه بأن المرة القادمة ينبهنى قبل أن تنفجر القنابل فى صوته كى أغلق الشبابيك أولا !! فيهدأ ويعتذر عن توتره الرهيب ....ولكنى أخشى عليه من كل هذا ..... وأعلم ان الرجال لا يستطيعون التركيز فى أكثر من شىء عكس النساء .......ولكنى أحيانا أستسلم لليأس أنا الأخرى ولكنى لا أشعره به أبدا بل أشعره انه أفضل مهندس فى العالم وتصميمه ح يكسر الدنيا ......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

والمشكلة انى أحمل كل هذا الجبل من المسئولية وحدى فلم نخبر أى من الأسرتين بهذا الموضوع [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]كى لا يضغطون على أعصاب عمر ويتهمونه بتبديد مدخراتى !! وحتى أمى لاحظت انى لا أرتدى سوى دبلة زواجى فسألتنى عدة مرات عن ذهبى فكنت أرد بمزاح( هو لسه فيه حد ياماما بيلبس دهب ؟! ده بقى مش ستايل خالص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!) وكانت تبتلع اجاباتى مضطرة وتنظر لى نظرة ذات مغزى وكأنها تعلم كل شىء ........يارب كن معنا نحن ضعاف وانت قوتنا ...نحن خائفون وانت ملاذنا ........نحن صغار وانت وكيلنا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......

- سارة .. سارة... سارة الحقى يا سارة تعالى بسرعة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !!

قمت من مكانى منتفضة على صوت عمر المدوى والذى يرقص من الفرح[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وأنا أتساءل : خير خير ....فيه ايه يا حبيبى؟

- كلمت سكرتير الشركة الجديدة لأطمئن على الأحوال فبشرنى انهم نظرا لضخامة المشروع سيأخذون أفضل ثلاثة تصاميم وليس تصميم واحد

- فرقصت من الفرحة وانا أصرخ[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] : بجد ؟!! الحمد لله .....الحمد لله كده فرصتك بقت كبيرة أوى ياعمر ....يالا شد حيلك وبلاش كسل[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فقال بصوت ينفجر حماسة : أيوة فعلا مفيش وقت خلاص .....والله ياسارة مش عارف من غيرك كنت ح أكمل ازاى .....لو كنت لوحدى كان زمانى يئست وسبت الموضوع كله .....ربنا يخليكى لى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....انتى استحملتينى كتير اوى

- فرددت بفخر : بس خليك فاكرها !! يابنى انت مستهين بناس ربنا وكيلهم ؟ ازاى يعنى ؟ وبعدين انت بجد عبقرى وبكرة تقول سارة قالت[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ........

- فهمس لى بنظرة ذات معنى : بجد ؟ يعنى انتى شايفة كده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- ففهمت ماذا يقصد وقلت له بلهجة آمرة : يالا يا سيدى مفيش وقت للدلع عاوزاك تشتغل زى النار ...يالا انت لسه قاعد ؟ ايه الرجالة اللى ما بتسمعش الكلام دى ؟ ولا عاوزنى أزعق لك قدام ابنك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فوضع يدى على بطنى المنتفخة وكأنه يشرك ابننا فى الحديث معه : والله انتوا الاتنين وش الخير على وانا حأعمل المستحيل علشان أسعدكم[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ..........

وتركنى وانصرف لعمله وتلمست بطنى كأنى ألمس صغيرى وأعتذر له أنى أنشغلت عنه....وأخذت أناجيه وأحكى له عن كل ما يشغلنى و كل ماأشعر به تجاهه كما أفعل دائما وكيف لا وهو يشاركنى نبضى ؟ ....ترى يا صغيرى ماذا سيكتب لنا الله ؟ هل سنحقق نجاحا كأسرة ونحقق احلامنا ؟ أم[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]............؟

سارة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:06 pm

السلام عليكم

الحلقة الثالثة و العشرون:

دخلت فى شهرى التاسع أصعب شهور الحمل على الاطلاق وأخبرنا الطبيب أنى حامل فى ذكر ........ انتفخ جسدى وتورمت قدماى وأصبحت أسير بصعوبة من ثقل الجنين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......سبحان الله هل لابد من كل هذا العذاب كى تشعر الأم بغلو أبنها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

أعتقد هذا هو السبب أتخيل لولم يكن هناك حمل وتعب رهيب وتذهبت الأم الى المستشفى وبعملية بسيطة مثل اللوز مثلا تستيقظ لتجد ابنها بجوارها أكيد لن يعجبها وستصرخ فى الطبيب ( ايه ده ؟ ماله أسمر كده ؟ لا شوف لى واحد مقلم[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !! ) لكن عندما ينمو بجوار قلبها يوما بعد يوم ويشاركها الأنفاس والطعام والنبض والنوم وكل شىء.....أكيد لو خيروها بينه وبين عيونها لاختارته .....

ويارب صبرنى على هذا الجهد فلا أكاد آكل أى شىء الا وشعرت بنار داخل جوفى تحتاج المطافى من ضغط البيبى على المعدة.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].... ولا أستطيع النوم على ظهرى الا وشعرت بأنفاسى تكاد تختنق من ضغطه على الرئتين .......ولا أستطيع المشى الا وأشعر ان قدماى المنتفختان تئن من ضغط الباشا عليهما !! طيب أروح فين يارب من هذا الاحتلال لكل جسدى ؟ ولكنه أجمل احتلال ......

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــ

أووووووووووف أخيرا سلمت المشروع والنتيجة بعد أيام[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....أشعر مثل طلاب الثانوية العامة الذين ينتظرون نتيجة الفيزياء !! يارب يعدى الأيام دى على خير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]. أنا متفائل أن لجنة التحكيم من الأجانب الذين لا مصالح ولا مجاملات لهم فى هذا البلد .........فقط الجودة والاتقان هما اللذان سيحددان النتيجة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ........ياااااه لو اختاروا مشروعى أنا سأفعل المعجزات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].... سأتصدق بمال كثير و أعمل صدقة جارية لينا لكنا .....وسأعوض سارة كل ذهبها الذى باعته وأكثر كمان وسأشترى لها هدية رائعة على صبرها معى.......وبعد الولادة سآخذها هى والبيبى فى رحلة فى جنوب سيناء لأعوضها الضغط الذى عاشته معى ونعيش شهر عسل جديد[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ....وسأشترى هدايا لأبى وأمى ...طيب وشركتى القديمة هل سأستقيل منها أم آخذ أجازة فقط حتى تستقر الأمور ؟ يااااه معقول كل حياتى تتغير بهذا الشكل ؟ يارب كن معى ولا تخذلنى أمام أهلى وأمام نفسى يارب يارب .....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:07 pm

هل مفروض الأم تكون وجدت كنز سليمان قبل أن تشترى لوازم المولود[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ ما هذا الغلاء الفاحش ؟ معقول ببرونة من ماركة معينة تتجاوز ثمنها 50 جنية ؟ وأقل بطانية ب70 جنية ؟ وأنا كنت فاكرة الجمعية اللى عملتها من مرتبى ( وطبعا قبضتها الأول!!) ستكفى وتفيض !!لا وأنا كنت متخيلة أن الأشياء التى أشتريتها طوال الحمل للبيبى هى الأساس وباقى أشياء لا تذكر .........

.......ولكن أتضح انى كنت أشترى تبع اعلانات التليفزيون [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!.......شاور علشان حمام البيبى .......لوشن مرطب لبشرته الرقيقة ....أيس كاب لشعره .....والحمد لله أنى اشتريت كام فانلة وسالوبيتين علشان الواحد يقول الحق ....كنت أظن انى أشتريت أغلب الأشياء حتى كلمتنى أمى فى التليفون وسألتنى عما اشتريته للمولود فرديت بمنتهى الثقة :

- خلاص ياماما .....كله تمام فاضل حاجات بسيطة أوى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- ربنا يقومك بالسلامة يا حبيبتى .....طيب اشتريتى 12 فانلة نص كم و12 بكم ؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فرددت باستغراب :ليه يا ماما ؟ أنا جبت 3 كت بس [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

فردت بجزع :تلاتة ! ده طول النهار حيغير هدومه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....وكمان كت
يا مفترية فى البرد ده ؟ طيب جبتى الشايات ؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:11 pm

فصرخت :مين يا فندم ؟ يعنى ايه الكلمة دى ؟ بتوع ايه أنا لو أعرف أقول على طول يابيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فردت بتأفف :دول بيتلبسوا تحت الهدوم علشان يدفوا صدره يا ستى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....طيب جبتى البافتات ؟

وقبل ما تسألى دول علشان لو رجع بعد الرضاعة ولا حاجة .؟

وأحسست بدوار شديد وخوف من التوبيخ الذى سأسمعه حالا فألقيت باجابتى وبعدت السماعة عن أذنى كى لا أسمع[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] :

لا أن شاء الله مش ح يرجع ياماما ..وبعدين ممكن أستعمل كلينكس ولا حاجة !!

- ........................ (محذوف للرقابة )

- فخفت على أمى من الذبحة المتوقعة التى ستصيبها من ردودى :فقلت لها ياماما هو أنا عندى عشر عيال ح أعرف الكلام الغريب ده منين؟ قولى لى أشترى ايه وأنا أكتبه وأجيبه يالا قولى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....

- فأخذت أمى ترص قائمة طويلة عريضة بها ألف طلب وطلب وكأنى سألد حضانة وليس طفلا واحدا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......وأنا أكاد أبكى من كل هذه الكوارث [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....ياترى لو بعت أودة السفرة سيكفى ثمنها[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ والغريب أنها لم تذكر اللوشن المرطب ولا الآيس كاب اللذين أشتريتهم بالفعل !![ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فحاولت أن أنهى المكالمة بانتصار على أمى أنها نسيت شيئا هاما جدا وقلت بمنتهى الثقة والفخر :نسيتى ياماما أهم حاجة أنا بقى ما نسيتهمش واشتريتهم فعلا .....اللوشن والآيس كاب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

- فبدأت أعراض الذبحة تظهر عليها وقالت لى بصوت واهن :اقفلى يا سارة السكة قبل ما أقفل فى وشك أنا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:12 pm

-استيقظت من نوم متقطع[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] بعد العصر بقليل وخرجت لأكمل ختمة القرآن التى بدأتها كى لا تفاجئنى الولادة قبل أن أنهيها .....لأجد منظر غريب طار له قلبى ..............

وجدت عمر نائما على كنبة الصالة بكامل ملابسه حتى بالحذاء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ ويخفى وجهه بين يديه باحكام ..والظلام يحيط به من كل جانب فأضأت الأنوار وتلمست جبينه لأجده غارقا فى عرقه وليس نائما كما ظننت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....ولكنه شارد النظرات لا يريد أن ينظر الى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....فجذبت وجهه الى وصرخت فى جزع :

- عمر انت تعبان ؟ مالك فيه ايه ؟ أنت كويس [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟!

-..................

- ياعمر رد على أرجوك فيه ايه أنا أول مرة أشوفك كده فيه أيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فرد بصوت واهن لا يكاد يسمع : نتيجة المشروع ظهرت[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ..........

- ففهمت كل شىء بدون أن يكمل وفهمت أنهم لم يختاروا مشروعه فسقط قلبى فى قدمى ومادت الدنيا بى ........ولكنى تماسكت ولم أنفجر فى البكاء كما كنت أتمنى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....وأجتهدت أن أخرج صوتى طبيعى وأنا أكمل اجابته : وما اختاروش مشروعك مش كده ؟ طيب وفيها أيه ؟ ماهو الاحتمال ده كنا متوقعينه برضه ؟ أيه المشكلة ؟

-- فرد على عمر وكأنه كهل عجوز يحمل الدنيا فوق كتفيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]: ايه المشكلة ؟ ايه البساطة دى ؟ المشكلة أننا خسرنا كل حاجة .....انتى خسرتى كل ذهبك وانا خسرت ثقتى فى نفسى وشكلى أمام الكل وخسرتك معايا كل حاجة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]........

فرددت بمرح : الكل مين يا بنى ؟ أنا بس اللى عارفة الموضوع ده ....وبعدين تفتكر شكلك ح يتهز قدامى من محاولة خسرتها ؟! ده انت الدنيا ومافيها يا حبيبى وفداك دهب العلم كله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:13 pm

- فلم يستطع النظر الى عينى وأشاح وجهه عنى كى لا أرى دموع عينيه : أرجوكى يا سارة انتى بتزودى احساسى بالذنب بكلامك ده .......أنا خذلتك وضيعت كل حاجة ........وربنا يقدرنى وأعوضك ..أنا آسف آسف آسف .[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......

- فأخذت أقرأ آيات القرآن على جبينه كى يهدأ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....وأنا أطلب من الله القوة والعون كى لا أنهار مثله .....من يقول على المرأة أنها أضعف من الرجل ؟! انها مطلوب منها أن تكون زوجته وحبيبته وأخته وصديقته وأمه أيضا .....فهدانى الله لفكرة ممكن أن تهدئه قليلا فقلت له :

- ياريت كل الخسارة تكون فى الفلوس ....تخيل لو أنك حصل لك حاجة حنعمل ايه أنا وابنك فى الدنيا ؟ ربنا يخليك لنا ألف سنة ....أنت لسه بكامل صحتك وفى عز شبابك وتستطيع فعل المعجزات تخيل لو فقدت هذه الصحة وكسبت المشروع ؟ أيهم سيسعدك أكثر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

فهدأ قليلا لكلامى ولكنه رد بألم : وقال لى أنا آسف ياسارة ....ولكنك لا تعرفين أحساس الرجل عندما يشعر أنه صغير فى عين من يحب .....كان نفسى أفرحك والله[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فرددت بمكروبحزن مفتعل : طيب يا عمر أنا ما كنتش عاوزة أقول لك بس خلاص بقى ..الحقيقة الدكتور قال لى أن البيبى ممكن تكون فيه تشوهات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].........

- فنسى كل شىء وصرخ بلهفة : ايه بتقولى ايه ؟؟ لا اله الا الله[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالجمعة 10 سبتمبر 2010, 9:15 pm

- فضحكت لنجاح خطتى و قلت له : ضحكت عليك الولد كويس وزى العفريت ومطلع عينى يا سيدى .....شفت بقى ان المشروع ممكن يتعوض وفيه حاجات تانية لا يمكن تتعوض[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟

- فرد بايمان : الحمد لله .......فعلا الشيطان ينسينا النعم الكثيرة التى ننعم بها ويذكرنا فقط بما فقدنا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ....ربنا يخليكى لى انتى ويحيى .....

- فرددت باستغراب : مين يحيى ده يا باشا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- ايه رأيك فى الاسم ده ؟ ده الاسم الوحيد من كل اسماء الكون اللى ربنا عز وجل أختاره بنفسه لنبيه زكريا ( لم نجعل له من قبل سميا ) وبقية الأسماء من اختيار البشر .....وبعدين قصة سيدنا يحيى تكشف شخصية نورانية تعشقيها من كثرة صفائها .....لدرجة أن كل المخلوفات كانت تسبح معه عندما يسبح الله ...وكمان مات شهيدا ..ايه رأيك يا حبيبتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- خلاص موافقة يا أبو يحيى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
اسفه بجد ان الحلقة بقت سبعين حته كدا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] بس مش قدامى حل تانى لأنى كل ما احاول انزلها تترفض و لقيتها انها كدا بتنزل على اجزاء
و اهو كدا حلو برضه عشان التشويق [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
و استنوا الحلقة الاخيره منى ان شاااااااء الله
و عايزين ردودكوا الحلوه
و تقبلوا اعتذااااااارى

المدير العام

ذكر
الجامعة : جامعة الأسكندرية
الشعبة : لسه بدور

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 11 سبتمبر 2010, 1:20 am

انتى مابتصدقى تخلصى من الحقات ورا بعض ولا ايه

هههههههههههههههههههههه

جميله وحبقى اكلم القراه

هههههههه

future flower
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
future flower

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 11 سبتمبر 2010, 10:17 pm

تسلم ايدك ياقمر
حلقات جميله جدا
وفى انتظار الحلقه الاخيره بس بسررررررررررررررررررررررررررعه
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 15 سبتمبر 2010, 6:17 pm

السلام عليكم

بجد مش عارفه اقولكوا ايه و يوميات سنه اولى زواج اخر حلقه فيها النهارده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
يارب الحلقة الاخيره تعجبكوا يارب و بعد الحلقة استنوا المفاجأه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
يالا نبدأ

الحلقة الأخييييييييييييييييييرة:

استيقظت من نومى وأنا أعانى من الام متفرقة فى كل جسدى تقريبا لم أنم طوال الليل ..ظللت أتقلب ولم أستطع النوم الا لدقائق معدودة كما هو حالى من عدة أيام وأبكى فى كل حركة من ثقل جسدى حتى انى كل يوم اتمنى ان ألد فى نفس اليوم لأتخلص من هذا العذاب ...[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

.سبحان الله وكأن التعب يزداد فى الأيام الأخيرة كى تتغلب الأم على خوفها من الولادة وتتمناها أن تحدث [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......آه أكاد أموت من الرعب عندما أتخيل هذه الساعات وأقرأ دوما سورة الزلزلة وبعض آيات الرعد وفاطر التى تساعد على تيسير الولادة كما قالوا لى ....

ولا ترحمنى أى واحدة من قريباتى عندما أخبرها بخوفى من الولادة بل تقص على قصص مرعبة عن أنها كادت تموت والأخرى التى تمزقت من الألم لساعات طويلة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....والثالثة التى كادت تقتل الطبيب والممرضات .....ايه يا جماعة الرعب ده ؟ طيب أعمل ايه يعنى أفضل حامل على طول ولا أعمل ايه ؟.......... ايه ده عمر بيصرخ كده ليه ؟

- سارة سارة سارة .........تعالى بسرعة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

- هرولت اليه ولكن بسرعة السلحفاة طبعا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وانا اهتف : مالك يا عمر خير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- أنا مش مصدق نفسى يا سارة بجد مش مصدق [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......

- ايه يا عمر فيه أيه أنا ولدت وأنا مش واخدة بالى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

- فأجاب وقلبه يكاد يتوقف من الفرحة : لا فاكرة الشركة اللى صممت لها المشروع ؟ ولم يختاروه ؟

- فرددت بتململ وأنا أخشى من فتح هذا الموضوع : مالها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ عاوزين ايه ؟

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 15 سبتمبر 2010, 6:18 pm

- اتصلوا بى وقالوا ان فيه مقابلة النهاردة الساعة 6 مساء لأصحاب التصميمات المتميزة اللى ما فازتش لأختيار مهندسين للتعيين فى الشركة بمرتب كبير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....

- فنسيت تعبى وارهاقى وهتفت : بجد ؟ الحمد لله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]...ودى فيها مميزات أحسن من شركتك ؟

- انتى بتهرجى مفيش مقارنة طبعا دى ضعف الراتب وأكثر... وكمان بالدولار والأهم من كده ان نظام الترقية فيها زى كل الشركات متعددة الجنسيات بالمجهود مش بالأقدمية زى عندنا..... يعنى ممكن فى خلال شهور أكون مدير تنفيذى مثلا ...بجد مش مصدق نفسى ... أدعى لى يا وش الخير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....

- ربنا يكرمك ويوفقك .....ان الله لايضيع أجر من أحسن عملا .......ان شاء الله حيختاروك ده رزق يحيى مش وشى أنا ...يالا قوم صلى ركعتين قضاء حاجة لله قبل ما تروح واتكل على الله ......ربنا وكيلك ومش ح يضيعك أبدا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......

وانصرف ليصلى ويستعد للخروج وأنا أدعو الله له ..... وفجأة شعرت بضربة ألم حادة تشمل جسدى كله وتتركز فى منطقة الرحم وكاد توازنى أن يختل من شدة الألم المفاجىء واستمر دقائق مرت على كساعات ثم اختفى تدريجيا وأنا لا أكاد أستطيع التنفس من شدة الألم حتى بعد ذهابه ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وحاولت تناسيه بأن ذهبت لأصلى خلف عمرجماعة كى ندعو الله سويا أن يكرمنا ويكتب لنا الخير ...وأطال عمر الدعاء بعد الركوع وأنا أؤمن على دعاؤه بكل ذرة فى كيانى .... ثم سجدنا .......وجاء الألم العاصف مرة أخرى وأنا ساجدة .........ياالله جسدى يتمزق ولا أقوى حتى على رفع رأسى وكتمت صرخة ألم كادت تفلت منى ودعوت الله وأنا أبكى وأشعر أنى ضئيلة ولا أقوى على شىء أمام جند صغير من جنود الجبار ألا وهو الألم ......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ولا أعرف كيف نطقت التشهد الأخيرولكن الألم بدأ فى الاختفاء عند نهاية الصلاة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......واستدار عمر الى وفزع من شحوب وجهى الرهيب والعرق المتناثر على وجهى وسألنى بجزع :
مالك يا حبيبتى ؟ انتى تعبانة؟ بتولدى ولا ايه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟

- ولم أشأ أن أخبره كى لا يضيع فرصة عمره ويبقى بجوارى : لا يا عمر ده السجود بس بيتعبنى اوى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......بعد كده ح أصلى وأنا قاعدة .....يالا قوم استعد واتكل على الله

- أرجوكى ياسارة لو تعبانة قولى وأنا أسيب مواعيد الدنيا علشانك[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

- فحاولت الابتسام وانا أرد عليه: يالا بلاش دلع لسه اسبوع كامل على ميعاد الولادة انا كويسة خالص وحأدخل أنام كمان[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......

فصدقنى وانصرف وأنا أدعو له ....... وما كاد يغلق الباب وراءه حتى عاد الوحش ثانية و انهمرت دموعى وكدت أتخلى عن شجاعتى المؤقتة وأناديه كى لا يتركنى وحيدة وهذا الألم يفتت كل ذرة فى جسدى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..........وكتمت أنفاسى فى وسادة وصرخت بكل قوتى من شدة الألم .......

وانتظرت حتى اختفى وكلمت أمى وأنا أبكى وقبل أن أشرح لها أى شىء فهمت أنى ألد وأخبرتنى أنها ستأتى على الفور مع أبى وطلبت منى أن أبدل ملابسى وأحضر حقيبة المولود وأستعد للذهاب الى المستشفى أول ما يصلون[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .......

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 15 سبتمبر 2010, 6:20 pm

وجريت قبل أن يأتى الاعصار مرة أخرى وبدلت ملابسى وكنت جهزت حقيبة يحيى من قبل ولم أنس الآيس كاب واللوشن [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!.........آه لا أستطيع حتى الابتسام ...أين أنت يا عمر كى أحتمى بك من الزلزال الذى يأتينى بلا رحمة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....

- اين انتى يا سارة ...ياليتك كنتى معى ......دقائق الانتظار قاتلة والجميع يبدو على وجوههم علامات القلق الشديد ولكن العدد ليس كبير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....يارب يارب يارب

وأخيييييرا وصلوا ماما وبابا وأنا تكاد روحى تخرج من حلقى من شدة الألم الذى يزداد عنفا كل مرة وتتقارب نوباته حتى تكاد تلتحم[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .........وما ان رآنى أبى فى هذه الحالة حتى أجهش فى البكاء وضمنى اليه وكأنه يهدهد طفلته الصغيرة التى ستصبح أما ........أما ماما فكانت متماسكة جدا وكأنها تحولت فجأة الى طبيبة نساء وهى تسألنى عن مدة الألم وتباعد نوباته وعندما أخبرتها .....قالت لى بهدوء ( لسه بدرى ....أقعدوا وأنا أعمل لكم شاى .....أصل البكرية بتطول شوية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!!)

فكدت أصرخ[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ولكن بابا سبقنى وصرخ فيها هو ( يالا على المستشفى بسرعة يمكن يدوها مسكن ولا يريحوها بأى شكل !! )

فردت أمى بسخرية ( مسكن ؟! ليه حتعمل اللوز[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟....أصل الولادة دى .....)

ولم يمهلها أبى عندما رأى نوبة الألم تجيئنى بلا رحمة حتى لم أستطع الوقوف على قدمى فحملنى كالطفلة الصغيرة وهرع خارج المنزل وأمى لا تكاد تلاحقه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]...

- يارب ما هذا الاحساس ؟ الله يكون فى عونك يا سارة .......أنا أشعروكأن مستقبلى كله سيولد من هذا المكان كما ستلد هى ابننا ....آه ما أصعبه من شعور.....يالله يا مغيث [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....

- يا الله يا مغيث ...يارب أغثنى من هذا العذاب .....علمت الآن لم تمنت السيدة مريم الموت قبلا عندما جاءتها آلام الولادة وهى خير نساء العالمين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]......ماذا سأفعل أنا ؟ الا يوجد سبيل أن يخفت الألم قليلا ؟ قلبى يكاد يتوقف .......

- قلبى يكاد يتوقف من القلق عند كل سؤال يسأله لى المدير الأجنبى وأتمتم بآيات القرآن وكل الأدعية التى أعرفها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....يارب يارب

- يارب يارب .....أنا خلاص مش عاوزة أولد رجعت فى كلامى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ....لأ حرام حأموت بجد مش قادرة ........طيب ح أولد أمتى ؟ ولا مجيب ....الدكتورة فحصتنى وقالت باقى حوالى ساعتين ........ايه ؟ ساعتين كاملتين فى هذا العذاب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ .......الدقيقة تسوى دهر كامل ....يارب مش قادرة خلاص .....

- يااااه مش قادر خلاص على هذا الانتظار المدمر للأعصاب ........المدير يتفحص السيرة الذاتية الخاصة بى بدقة بعد عشرات الأسئلة الدقيقة .....ثم ابتسم أخيرا وأخبرنى أن أكون مستعدا للعمل معهم الأسبوع المقبل ....يالله يكاد نبضى يتوقف من شدة الفرح [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك ....وطلبت سارة لأبشرها وأشركها سعادتى .........

فردت على والدتها وأخبرتنى بأن سارة بتولد فى المستشفى !! ياالله يعنى كانت تعبانة فعلا قبل ماأنزل وما رضيتش تقول لى علشان ما أضيعش مقابلة العمل !! وتحملت كل هذا العذاب وحدها من أجلى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ يارب كيف أكافىء هذا الملاك ؟

يااااااااااااااااه أخيرا وصلت المستشفى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]بعد ما كسرت عشر اشارات واتخانقت مع كل الدنيا علشان يفتحوا لى الطريق وأكاد أصرخ فى وسط الشارع : مراتى بتولد يااااااااااااعالم !!

مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 15 سبتمبر 2010, 6:22 pm

ووصلت لها لأجدها تحولت الى كتلة ألم .....والعرق الغزير يغطى جبينها و المحاليل تخترق كل جسدها[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وأبيها يبكى ويتلو القرآن وأمها تروح وتذهب مع الطبيبة وتأتى لها بأغراضها ....فلم أتمالك نفسى لما رأيتها وقبلت يديها أمام الجميع وبكينا سويا .....وهمست فى أذنها بأنى عينت فى الشركة الجديدة فحمدت الله فى وهن .....

وجاءت الطبيبة تخبرنا أنها ستنقلها الى غرفة العمليات فاستأذنتها أن أكون معها ....فرفضت فى البداية ولما أصرت سارة وبكت وافقت[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] .....

ودخلت معها وهى تصرخ من الألم العاصف وأنا أشد على يديها وأهمس فى أذنها بكلمات الصبر والتشجيع وأذكرها بكل لحظاتنا الجميلة التى تشاركناها .......وهى لا تكاد تعى ما أقول ولكنها تقبض على يدى بكل قوة وكأنها تخشى أن أتركها ثانية .. وتمر الدقائق طويلة وأنا وهى نكاد نصبح كيانا واحدا صهره الألم بين يدى الرحمن نسأله أن يرزقنا قطعة منا ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ويمر الوقت ثقيلا حتى جاءت البشرى ... صوت بكاء ابننا يشق الكون وكأنه يعلن للعالم وجوده ....أخذته الطبيبة ولفته بعناية ووضعته فى أحضان سارة وأحضانى وأخذنا نتفحصه بحنان بالغ وقد زال كل ألم سارة عندما رأته [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......اخذنا نتلمسه غير مصدقين أن رحمة الله وعطاءه تتجسد فى هذا الكائن مغمض العينين جميل الوجة كأنه أحد الملائكة ....وحملته بحرص وتلوت كلمات الآذان والقرآن فى أذنيه حتى استكان بين يدى وكأنه يعى نداء خالقه ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وأخذته سارة وسالت دموعها وهى تتلمس قطعة منها نما بجوار قلبها وقالت بصوت واهن ولكن سعيد : حلو أوى مش كده ياعمر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

فرد الأب بداخلى لأول مرة : تبارك الله أحسن الخالقين .......أجمل كائن رأته عينى ..... ربنا يخليكوا لى انتى وهو يا أم يحيى يا أغلى انسانة لى فى الوجود.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].........

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
يارب يكون جزء سنة اولى زواج عجبكوا و ان شاء الله بعد يومين هابدأ فى الجزء الجديد

"يوميات بابا عمر و ماما سارة "

ورغم ان هو جزء صغير جدا بس حلو اوى و ان شاء الله يعجبكوا

مشرفة سابقة
future flower

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالأربعاء 15 سبتمبر 2010, 7:11 pm

تسلم ايدك ياقمر
والله خلتينى اعيط
بس حلقات جميله جدااااااااااااااااا
وياخساره انها خلصت
وفى انتظار مفاجئاتك ياقمر

رايان
عضو مبتدئ
عضو مبتدئ

انثى
الشعبة : محاسبة

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:29 am

الحلقات جميلة جدا جدا لدرجة انى نفسى تنزليها دلوقتى كلها ياريت
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:41 am

alia كتب:
تسلم ايدك ياقمر
والله خلتينى اعيط
بس حلقات جميله جدااااااااااااااااا
وياخساره انها خلصت
وفى انتظار مفاجئاتك ياقمر

ميرسى اوى يا عاليه

ولا مش تعيطى يا قمر

والمفاجاه هتيجى اهى

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:43 am

رايان كتب:
الحلقات جميلة جدا جدا لدرجة انى نفسى تنزليها دلوقتى كلها ياريت

ميرسى اوى ليكى يا رايان

وانتى ممكن تشوفى الحلقات لما تغيرى الصفحات

شكلك مش شفتى الا اول صفحه بس

عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:46 am

السلام عليكم

النهارده هاتبقى بداية الجزء الجديد "يوميات بابا عمر و ماما سارة" و هو دا الجزء الاخير فى اليوميات و ان شاء الله يعجبكوا زى الجزئين اللى فاتوا و عايزين نسمع مناقشتكوا , ارائكوا و لككوا معانا

الحلقة الاولى:

احتضنت يحيى بقوة ونحن عائدين الى منزلنا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وكأنى أخاف أن يغيب عن عينى لحظة واحدة .... رفضت كل المحاولات أن يحمله أحد بدلا منى فى السيارة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]... أخاف لو تركته أن يتسلل ويدخل داخل رحمى مرة أخرى !!

لا أستطيع أن أبعده عن أحضانى لحظة وعندما طلبت الممرضة ان تودعه حجرة الأطفال كى أستريح من ارهاق الولادة رفضت باصرار و كدت أقتلها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..... ورفضت حتى أن ينام فى سريره الصغير فى المستشفى وأصريت أن ينام بجوارى وأفسحت له مكانا ليكون ملتصقا بى .....ألم يكن ينام بجوار قلبى لأيام وشهور؟! كيف أستطيع فراقه وقلبى أحبه قبل أن تراه عينى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟!

أجمل طفل رأته عينى .....ولا لأنى أمه أقول هذا ؟ أمه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟! سبحان الله كيف تحولت فى شهور قليلة من فتاة بريئة تستطيع حشو العالم فى جيوبها وتلمع عيونها بالحيوية والاندفاع والجنون الى أم هادئة عاقلة تخشى من نسمة الهواء أن تصيب ولدها ؟ وتوافق بلا تردد أن تموت ولا يخدش اصبع وليدها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟

سبحان الله .....لا يمكن أن تتحول الأنثى الى هذه الدرجة بملء ارادتها بل لابد من غريزة ربانية تغزو قلبها بعشق هذا الطفل قبل أن تراه كى تقبل كل هذا الألم والارهاق حتى يشب وليدها رجلا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....يالله حتى فى عشق المرأة لأطفالها يكون الله ثالثهما [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!!

سارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:47 am

والله وبقيت أب يا عم عمر[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !!!! ايه ده ازاى يعنى ؟ يعنى المفروض أعمل ايه ؟ لا أنا بجد لسه متلخبط وحاسس انى اتاخدت على خوانة يارجالة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].......يعنى أخرج من البيت لوحدى ونرجع تلاتة ؟ بس برضه ح أطير من الفرحة وكل ما أبص ليحيى أشوفه ملاك جميل نائم فى أحضان أمه التى ترفض أن يحمله غيرها ....وناقص تديهولى على عرض حال دمغة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ! بس بجد أنا لو منها وشفت العذاب ده كله لا يمكن أخلى حد يلمسه ....الحمد لله ان الأم هى اللى بتولد مش الأب !!! وكفاية العض والخربشة اللى شفتهم من سارة فى الولادة !!

والمشكلة انى مش عارف أشيله خالص وحاسس انى بأشيل قطعة كريستال ستنكسرمن اى حركة خاطئة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]....والكل يصرخ فى : سارة وأمى وحماتى بألف تحذير ( حاسب حتلوح رقبته – حط ايدك فى ظهره – ما تبوسوش جامد – دقنك ح تشوكه !!!!) حتى قررت أن أتفرج عليه وهو على ذراع أمه.....يعنى لو سمحت لى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!

رغم ان أنا اللى دفعت كل التكاليف فى المستشفى وخلافه.... وكمان اكتشفت ان عبارة (ألف مبروك واللى جاب لك يخلى لك !) معناها ادفع ياسيدى من سكات[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ! سمعتها ألف مرة من العمال والممرضات فى المستشفى حتى توسلت لهم أن نرجع البيت فورررررررررررررررا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عمر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آه واضح ان تأثير المسكن حيبدأ يروح وبدأت أشعر بأنى 10 فتوات ادونى علقة جامدة جدا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] أو انى مشيت من طنطا لأسوان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!!!! آلام فى كل جسمى ولا أريد الا أن أنام وتركت تحضير الطعام وأمور البيت لأمى وحماتى وأخذت يحيى بجوارى وأنا أكاد أتفتت من التعب واستغرقت فى النوم فى لحظات معدودة .......[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ايه ده هو أنا لحقت أنام[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ ده أنا ما كملتش نصف ساعة ؟ ده صوت قطة ده ولا ايه ؟ ياااااه مين ده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟! آآآآآآآآه ده يحيى !!!!! ايه يا حبيبى بس الله يهديك بتعيط ليه نفسى أنام ولو ساعتين بجد ح أموت من التعب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة].....ياماااااااااما الحقينى أعمل ايه ؟

وجاءت أمى على صراخى وهى تضحك وتقول ( علشان تعرفى الغلب اللى انتى وريتهولى وانتى صغيرة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !)

فرددت وأنا أكاد أبكى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة](طيب ياماما خديه دلوقتى علشان أنام وادى له رضعة ... وأنا أول ما أصحى ح أعرف كل حاجة على طول [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]!!!!!)
فرفضت باصرار وردت على[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] (بلاش دلع قومى رضعى الولد ده ميت من الجوع )
فرددت بتعجب ( أرضعه ؟! ازاى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ مفيش لبن لسه ..لا لا ما أعرفش اتكسف ياماما )
فردت وهى تكاد تضربنى ( تتكسفى من ايه يا مجنونة انتى !! يالا الولد ح يموت من الجوع وبعدين هو لما يرضع يا حبيبتى ربنا حيبعت له رزقه وحييجى اللبن يالا بلاش دلع )
فرددت باستسلام (طيب ياماما ....من فضلك أخرجى وأنا حأرضعه !)
فخرجت وتركتنى معه وضممته الى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]والقمته صدرى بأيدى مرتجفة وأنا أتوقع أن يرفضه أو الا يعلم كيف يرضع .....وياللعجب كأنه غريق وجد قارب النجاة وجدته يحرك شفتيه الصغيرتين ويرضع بكل هدوء واطمئنان ...سبحان الله من علمه هذا ؟ سبحانك يارب ...من أين سيأتى الحليب ؟..آه ..أشعر بشرايين صدرى تتفتح ...وقنواته المغلقة منذ ولدت تتفتح لتستقبل رزق الله من الحليب الطاهر بمجرد أن طلب صغيرى رزقه من الله ....... وأخذ يرضع يحيى حتى ارتوى ونام هانئا .... وسالت دموعى وأنا أرى عظمة الله تتجلى فى هذه المعجزة الربانية.....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عيناك بصرى
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
عيناك بصرى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 12:48 am

ممنوع أدخل أودة النوم علشان سارة ويحيى نايمين فيها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..وماما نامت فى الأودة التانية وحماتى فى المطبخ ....طيب أنام فين عند البواب[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟ من أولها كده يايحيى باشا حنتركن على الرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ ماشى ياعم بس لما تكبر ح أوريك ! خلاص حأنام فى الصالون وأمرى لله بس فى البرد ده ؟! يالا علشان الواحد يقوم عنده كساح ونخلص بقى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !

بس سارة وحشتنى ويحيى كمان وحشنى طيب أعمل ايه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]؟ فتسحبت لأنام بجوارهما فى دفء الحجرة ومشيت على أطراف أصابعى وفتحت الباب بمنتهى الهدوء لأجد سارة حبيبتى نائمة فى بحر عميق من شدة الارهاق وبجوارها الباشا الذى احتل مكانى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] !!

ووجدتها فرصة لأدقق فى ملامحه لأجده ورث عيون سارة الجميلة ولونها الخمرى وأخذ لون شعرى الأسود وذقنى ولمست بشرته الحريرية وأنا أتمنى أن يكبر فورا لألعب معه وأعرفه أنى والده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]..... وقبلته بحرص شديد ولكن يبدو أنى أقلقت منامه فاستيقظ يبكى ...وحاولت اسكاته لم أعرف طبعا فصحيت سارة مفزوعة واكتشفت جريمتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]وصرخت فى ( حرام عليك يا عمررررررررررررررررررر[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة])!!!!!!!

عمر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ

يارب الحلقة دى تكون عجبتكوا و عايزين نسمع المناقشه فى الحلقة

انين الصمت
مشرفة سابقة
مشرفة سابقة
انين الصمت

انثى
المزاج : الحمد الله
الفرقة : الثانية
الشعبة :
نظم ومعلومات لو ليا نصيب فيها
المدينة : المحمودية

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)   يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره) - صفحة 7 Emptyالسبت 25 سبتمبر 2010, 6:19 am

حلوة اوي الحلقة ياشيمو

وفعلا احلي لحظة ممكن تعيشها بنت وهيا حاسة انها ام وبئا لقيها حاجة منها

كيان منها بيتحرك قدمها

منتظرين الباقي متعوقيش

يوميات اتنين مخطوبين (عمر وساره)
صفحة 7 من اصل 10انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» يوميات طفل
» يوميات
» يوميات مسافر
» يوميات عمرو وياسمين
» يوميات موظفه على اد الحال